<

To jenter fra Kristiansand. Blogger i hovedsak om fotografering! Bare spr om du lurer p noe :-)

Instagram: Prces / Linnklungland

FOTOTIPS - BAKGRUNSSKARPHET

Skrevet: 21.01.2013, 11:47         Kommentarer: 10

Dette er et tips for en spesiell innstilling p kameraet som heter Creative Auto Mode. P innstillingene heter denne CA. Denne innstillingen er litt snn at man kan ta bilder som blir fine uten stresse med stille inn blender, lukkertid og ISO, men man kan likevel endre litt p innstillingene selv. Som for eksempel bakgrunsskarphet. P bildet over ser dere hvordan displayet vil se ut nr det er stilt inn p CA. Den innstillingen som er markert med bltt styrer hvor mye/lite bakgrunsskarphet det skal vre. Om du vrir hjulet helt ned mot venstre vil dere f en uklar bakgrunn, og motsatt hvis dere vrir hjulet mot hyre.

Det er den knappen jeg har pekt pilen mot dere skal bruke for endre innstillingene.

Her er bildeeksempler som jeg tok for vise dere forskjellen:

Dette bildet er tatt med hjulet vridd helt mot hyre, alts veldig mye bakgrunnsskarphet.

Dette bildet er tatt med hjulet vridd mot venstre, alts lite bakgrunnsskarphet.

Jeg hper dette var forstelig nok for dere! Hvis ikke, bare spr om du lurer p noe. Begge bildene over er tatt med kit-linsen til canon.Jeg vil ogs bare presisere at dette tipset er jo tatt fra en bok som "flger med" min kameramodell, alts Canon EOS 550D. Hvorvidt andre modeller har samme innstillinger vet jeg ikke, men det m dere jo bare teste ut selv. Lykke til!

Likte du tipset? Skal jeg komme med flere fototips?