<

To jenter fra Kristiansand. Blogger i hovedsak om fotografering! Bare spør om du lurer på noe :-)

Instagram: Prces / Linnklungland

FOTOTIPS - BAKGRUNSSKARPHET

Skrevet: 21.01.2013, 11:47         Kommentarer: 10

Dette er et tips for en spesiell innstilling på kameraet som heter Creative Auto Mode. På innstillingene heter denne CA. Denne innstillingen er litt sånn at man kan ta bilder som blir fine uten å stresse med å stille inn blender, lukkertid og ISO, men man kan likevel endre litt på innstillingene selv. Som for eksempel bakgrunsskarphet. På bildet over ser dere hvordan displayet vil se ut når det er stilt inn på CA. Den innstillingen som er markert med blått styrer hvor mye/lite bakgrunsskarphet det skal være. Om du vrir hjulet helt ned mot venstre vil dere få en uklar bakgrunn, og motsatt hvis dere vrir hjulet mot høyre.

Det er den knappen jeg har pekt pilen mot dere skal bruke for å endre innstillingene. 

Her er bildeeksempler som jeg tok for å vise dere forskjellen:

Dette bildet er tatt med hjulet vridd helt mot høyre, altså veldig mye bakgrunnsskarphet.

Dette bildet er tatt med hjulet vridd mot venstre, altså lite bakgrunnsskarphet.

Jeg håper dette var forståelig nok for dere! Hvis ikke, bare spør om du lurer på noe. Begge bildene over er tatt med kit-linsen til canon. Jeg vil også bare presisere at dette tipset er jo tatt fra en bok som "følger med" min kameramodell, altså Canon EOS 550D. Hvorvidt andre modeller har samme innstillinger vet jeg ikke, men det må dere jo bare teste ut selv. Lykke til!

Likte du tipset? Skal jeg komme med flere fototips?